Pierwsze kroki w branży tłumaczeniowej nie należą do najłatwiejszych. Trudne początki mogą skutecznie zniechęcić do dalszej pracy, ale warto przez nie przebrnąć, zdobyć doświadczenie i wyrobić sobie renomę, ponieważ przyniesie to wymierne korzyści w przyszłości. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jest to łatwe, dlatego przygotowaliśmy dla osób początkujących kilka pomocnych wskazówek. Oto one:
- Nie przyjmuj do realizacji zleceń, których nie jesteś w stanie wykonać ze względu na stopień trudności tekstu bądź brak dostatecznej ilości czasu.
- Nie podejmuj się wykonania tłumaczenia jeśli termin oddania tekstu jest dla Ciebie zbyt krótki.
- Nie decyduj się na przygotowanie tłumaczenia tekstu, jeśli wcześniej nie zobaczysz oryginalnego dokumentu.
- Nie przyjmuj zleceń od klientów, których nie znasz lub, którzy nie wydają Ci się wiarygodni.
- Najpierw ustal cenę, a dopiero później przystępuj do pracy.
- Zawsze dopytuj o szczegóły zlecenia, zwłaszcza jeśli musisz wykonać tłumaczenia techniczne, w których pojawia się trudna terminologia, a składnia jest bardzo złożona.
- Zwracaj uwagę na to, co piszesz na forach i w mailach wysyłanych do klientów, ponieważ Twój język wypowiedzi i dobór słów świadczy o tym, jak traktujesz klienta i jaki masz do niego szacunek.
- Ceń swoje umiejętności i nie obniżaj ceny za swoje usługi tylko po to, by „złapać” zlecenie.
- Każdą umowę przed jej podpisaniem dokładnie przeczytaj, zwłaszcza zwróć uwagę na dopiski małym drukiem i wszelkiego rodzaju odnośniki.
- Archiwizuj faktury, umowy i korespondencję z klientami, bo mogą Ci się przydać w przyszłości.
- Samodzielnie szukaj zleceń.
- Postaraj się zdobyć jak największe doświadczenie.
- Stawiaj na rozwój, poszerzaj swoje horyzonty myślowe i wiedzę oraz szlifuj umiejętności.
- Postępuj według ogólnie przyjętych zasad funkcjonujących w branży tłumaczeniowej, bo dzięki temu klienci będą traktować Cię jak profesjonalistę.
- Trzymaj rękę na pulsie i kieruj rozwojem swojej kariery w kierunku, który odpowiada Twoim aspiracjom.
- Korzystaj z wsparcia, doświadczenia i wiedzy kolegów z branży.
- Zaopatrz się w stosowne programy i materiały, dzięki którym będziesz mógł usprawnić i lepiej zorganizować pracę nad tekstem.
- Dotrzymuj terminów, a o przesunięciu ostatecznej realizacji zlecenia poinformuj klienta wcześniej.